Pro školy

Městské muzeum Česká Třebová celoročně nabízí edukační programy pro děti, žáky, studenty, ale i pro zájemce z řad veřejnosti. Věnují se historii, místní architektuře a zvykům, stejně tak aktuálním výstavám.

Všechny programy probíhají od úterka do pátku a je nutné je objednat alespoň týden předem, a to prostřednictvím emailové adresy programy@mmct.cz.  

Při objednání prosím uvádějte datum, školu, třídu, maximální počet žáků, telefonický kontakt doprovodu.

Rezervace lze zrušit, či přesunout den před konáním akce.

Minimální počet účastníků ve skupině je 8, maximální 25 (jiný po domluvě).

Programy se odehrávají v expozicích muzea, nebo mimo muzeum ve městě a vybraných památkách. Místo konání vždy uvedeno u anotace programu.

Bc. Anna Rousková

programy@mmct.cz

+420 730 132 826

Stálé programy: 50 Kč žák (včetně MŠ), pedagogický doprovod zdarma

Programy k aktuálním výstavám: dle vstupného na výstavu, pedagogický doprovod zdarma

Dejte vejce malovaný…

Velikonoce jsou jedním z největších křesťanských svátků, ale jaké tradice a slavnosti jsou s nimi spojeny? To se dozvíte během edukačního programu Dejte vejce malovaný… Povíme si, co předchází období Velikonoc, jak se jmenují jednotlivé dny Velkého týdne a jaké zvyky a pověry se dodržovaly. Nebudou chybět ani hry, které se na jaře hrávaly.

Program se koná pouze v jarním období!

Cílová skupina: Žáci MŠ a 1. až 2. třídy ZŠ

Délka: 45 minut

Vzdělávací oblast: Dítě a společnost, Dítě a ten druhý, Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: Velikonoce, tradice, jarní zvyky, jaro, koledovačka, Morana, Velký týden, období půstu

Místo konání: výstavní budova muzea

O vodě v Javorce

Víte, jaká pověst je spojená s parkem Javorka? Společně si povíme o prameni v tomto parku. Co by se stalo, kdyby nám přestala téct voda a my bychom ji tak vůbec neměli? S tématem jsou děti seznamovány pomocí tvořivých činností a her v kombinaci s pohybovými a dramatickými etudami.

Program se koná pouze za příznivého počasí.

Cílová skupina: MŠ a 1. ­­až 2. třídy ZŠ

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Dítě a společnost, Dítě a ten druhý, Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní, k řešení problémů, komunikativní

Klíčová slova: voda, park Javorka, pověst, sucho, život

Místo konání: park Javorka

Od zrníčka k chlebu

Program ukazuje složitou cestu od zrníčka, přes pěstování a sklízení obilí, až po voňavé pečivo na našem stole. Společně poznáme různé druhy obilí (ať už na poli nebo rozdíly mezi zrny), jejich použití. Vysvětlíme si  činnosti a profese, které jsou pro zpracování obilí důležité. Osvojíme si pojmy jako povříslo, snop, mandel, panák. Co je kosa, srp, brousek, cep. Zjistíme, z čeho je chlebový kvas. Program je doplněn o názorné ukázky a praktickou činnost.

Cílová skupina: žáci 2. až 4. třídy ZŠ

Délka: 90 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: obilí, mouka, kvas, tradice, mlynář, pekař, mlýnek na mouku, pečení, druhy chleba u nás a v zahraničí, zemědělec. 

Místo konání: výstavní budova muzea

O nešťastném písaři aneb Pověst o znaku města Česká Třebová

Jak vznikaly ve středověku listiny a proč byli písaři tak důležití? A proč je ve znaku České Třebové kohout s lidskou hlavou? Edukační program je zaměřen na pověst o městském znaku. Na jejím základě se žáci dozví, jak to bylo s gramotností středověkých lidí, jak pracovali tehdejší písaři. V praktické části si děti mohou vyzkoušet práci písaře, který psal inkoustem a brkem. Napsaný list si zapečetí za pomoci pečetidla.

Cílová skupina: žáci 3.–5. třídy ZŠ

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, pracovní, komunikační

Klíčová slova: pověst, znak, písař, středověk, husí brk, pergamen, pečeť, listina

Místo konání: výstavní budova muzea

Kyanotypie

V historii České Třebové se setkáváme i s osobnostmi, které se věnovaly fotografování. Edukační program je zaměřen na jednu z historických fotografických technik – kyanotypii. Žáci si budou moci prakticky vyzkoušet, jak takový obraz vzniká a také se dozví něco o historii této techniky.

Cílová skupina: Žáci 2. stupně ZŠ, žáci SŠ a příslušné ročníky gymnázia

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: kyanotypie, fotografie, historické fotografické techniky, zobrazování rostlin, expozice, ustálení

Místo konání: výstavní budova muzea

Svět bylinek a vůní

Interaktivní program zve na smyslovou cestu světem bylinek a přírodních vůní. Prostřednictvím série pěti aktivit se účastníci seznámí s rozmanitostí léčivých rostlin, jejich vzhledem a charakteristickými vůněmi. Budou hádat, poznávat, přiřazovat a tvořit, čímž si prohloubí znalosti o bylinkách a jejich využití. Program nabízí jedinečný zážitek, který spojuje vzdělávání s aromterapií a tradičními znalostmi o léčivých rostlinách.

Cílová skupina: 2. st ZŠ, SŠ

Délka: 60 – 90 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: herbář, léčivé rostliny, užitkové rostliny, vůně, tradice

Místo konání: výstavní budova muzea

Život za totalitních režimů …

Pro žáky vyšších ročníků základních škol a studenty středních škol jsou připraveny programy, které přibližují běžný život v totalitních režimech. Účastníci si budou moci vyzkoušet, jak se vařilo z potravin na příděl, jak vypadala propaganda a jaké podoby měla nesvoboda.

Program účastníkům vysvětluje, jaký byl život v době protektorátu Čechy a Morava. S jakými omezeními a zákazy se lidé museli denně vyrovnávat.  Objasní, jaké zákazy platily pro židovské obyvatelstvo. V praktické části účastníci obdrží kopie potravinových lístků, spočítají si a odváží kolik chleba a margarínu si mohou dovolit sníst například k jedné snídani, namelou si žitnou kávu a takto připravenou snídani mohou zkonzumovat.

Cílová skupina: žáci 8. – 9. tříd a odpovídající stupně středních škol

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Moderní doba, Rozdělený a integrující se svět

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální

Klíčová slova: totalita, 2. světová válka, protektorát Čechy a Morava, přídělový systém, norimberské zákony, cenzura, odboj, židovské obyvatelstvo

Místo konání: výstavní budova muzea

Jak a co se ve škole učili vaši rodiče, prarodiče? Jak vypadaly tehdejší nástěnky a co bylo branné cvičení a cvičení CO?  V edukačním programu si účastníci vyzkouší roli žáků základní školy v období socialismu a seznámí se s atmosférou a charakterem režimu v tehdejším Československu. Uvědomí si, jak se mladým  lidem v tomto období žilo a nakolik se různá omezení dotýkala každodenního života (móda, účesy, cestování, volba povolání, poslech hudby, vyznání,…)

Cílová skupina: žáci 8. – 9. tříd a odpovídající stupně středních škol

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Moderní doba, Rozdělený a integrující se svět

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální

Klíčová slova: totalita,normalizace, kádrové posudky, vzdělávání, nástěnky, 70. – 80. léta 20. století.

Místo konání: výstavní budova muzea

Procházky městem…

Znáte své bydliště? Víte, kdo postavil vaši školu, či jaké pověst se vztahuje k nejstarší stavbě České Třebové? Pro starší žáky, studenty a dospělé jsme společně připravili sérii procházek, které ukazují významné památky, seznámí vás s architekturou, historií a uměním.

Seznámení s architekturou 1. poloviny 20. století a architekty tehdejší doby. Společně si povíme o místních školách, vybraných vilách a rodinných a bytových domech.

Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ, žáci SŠ a příslušné ročníky gymnázia

Délka: 90 minut

Vzdělávací oblast: člověk a jeho svět, umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: ZŠ Habrmanova, gymnázium, vila, rodinný dům, architektura 20. století, přestavba, architektonický plán

Místo konání: Exteriér města

Společně se projdeme centrem města a povíme si, po kom mají ulice jako Chorinova, Hýblova, Klácelova své názvy. Zvedneme hlavy k pamětním deskám a dalším objektům, které připomínají osobnosti jako byl Gustav Habrman, Františka Honlová, rytíř Zapský ze Zap, Petr Bohdanecký z Hodkova a další.  Celkem představíme asi 15 osobností, které by měl Českotřebovan znát.

Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ, žáci SŠ a příslušné ročníky gymnázia

Délka: 90 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: významní rodáci, regionální historie

Místo konání: Exteriér města

Účastníci navštíví dvě církevní památky – dominanty České Třebové – rotundu sv. Kateřiny a kostel sv. Jakuba, seznámí se s jejich pohnutou a někdy záhadnou historií. Pro zájemce je možno program v kostele rozšířit o seznámení s liturgickým prostorem a  liturgickými předměty. Žáci se během programu dozví například co je a k čemu slouží zpovědnice, křtitelnice, kropenka, monstrance,  paškál, kolik zastavení má křížová cesta nebo co je lampa věčného světla.

Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ, žáci SŠ a příslušné ročníky gymnázia

Délka: 90 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: k učení, občanské, pracovní

Klíčová slova: rotunda sv. Kateřiny, kostel sv. Jakuba, liturgie, vnitřní vybavení kostela, legendy, církevní umění a tradice

Místo konání: Exteriér města

Programy k aktuální výstavě:

Tóny barev – barvy tónů. Akademický malíř František V. Bělský (1884-1968). 19. září až 10. listopadu 2024.

Svět okolo nás je plný barev, ale víte, jak si malíř míchá svou paletu? Které odstíny jsou teplé a které studené? A jak vlastně barvy působí na naše pocity? Edukační program hravou formou vysvětluje teorii barev a jejich vzájemné harmonie. Na barvu se však můžeme dívat i z jiného úhlu, než jen jako na skvrnu na obraze, proto si společně některé přístupy pomocí tvořivých činností ukážeme.

Cílová skupina: Žáci MŠ a 1. stupně ZŠ

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, člověk a jeho svět, umění a kultura

Klíčové kompetence: komunikativní, k učení

Klíčová slova: barvy, teorie barev, vnímání barev, barvy a psychika, fantazie

Místo konání: expozice výstavy

Malířství je umění nanášení barvy na podložku tak, že částečky barvy jsou jedinou a nejdůležitější složkou malířského procesu. Víte však, co je teorie barev? A jak se v minulosti vytvářely malířské barvy? Edukační program je zaměřený na barevnou harmonii a působení barev na naše vnímání. Pomocí výtvarných činností a experimentů děti zjistí složení barev. Také si vyzkouší tvorbu vlastního výtvarného díla, za pomoci netradičních materiálů.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a příslušné ročníky gymnázia

Délka: 60 minut

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Klíčové kompetence: kompetence komunikativní, k učení

Klíčová slova: malířství, barevná teorie, míchání barev, tvořivá činnost, chromatografie

Místo konání: expozice výstavy, badatelna muzea

Kontakt:

Bc. Anna Rousková
programy@mmct.cz
+420 730 132 826